Archief

Dinsdag, 9 Juni 2026

En ook vandaag weer vroeg op. Want om 07:30 kan Bruynzeel al op de stoep staan met de nieuwe materialen. Maar die komt pas om 8 uur, en heeft een half uur opzij gestaan want volgens zijn opdrachtbon mocht ie pas om 8 uur aankloppen. Anyway, hij levert een 5 tal panelen af, terwijl we er volgens mij er maar 2 nodig hebben. Tegen 09:45 komen de monteurs, en kan het feest beginnen. En het is niet waar, maar voor 12 uur zijn ze er weer vandoor en alles klopt, zit op zijn plaats en doet het. We zijn (eindelijk) tevreden. Alhoewel, de tegelzetter moet nog langs komen voor de laatste tegeltjes, voegen en kitten. Maar daar heb ik alle vertrouwen in. Ik ga stofzuigen en Siel gaat aan de wandel. Zo’n 15 km en lang een NS Automaat om haar kaart te activeren en langs een DHL-punt om wat retour te sturen.

Maandag, 8 Juni 2026

De wekker al om 07:15 want om 07:45 worden de tuinmannen van Buitenleven Almere verwacht. De tuin gaat (eindelijk) afgemaakt worden. Dwz de serre, schuur, terras, oprit, flagstones en graszoden worden geplaatst. Dat gaat een kleine 3 weken duren. Even pielen met de ruimte, scooter verplaatsen, camper verplaatsen, Kona verplaatsen. Maar dan kunnen ze ook makkelijk hun gang gaan. Ik ga daarna aan de wandel en doe weer hetzelfde rondje als eergisteren; langs de PI, rechtsaf bij de Praxis, dan een saai stuk van 6 km tot aan de Knardijk, weer rechtsaf, voorbij de Appie weer rechtsaf en dan de laatset 2 km op huis aan. 15 Km totaal in een kleine 3 uur. Siel voorziet de mannen van koffie en is aan de strijk geslagen. Lunchen. Nadenken over de spotjes in de serre; hoeveel, waar, en welke stroombron te gebruiken. Dan tegen 16 uur naar de Cannenburg want de camper krijgt een Bovag beurt deze week. Gezegd dat het geen haast heeft. We gaan de 19e pas weer op pad. En het komt heel goed uit dat ie daar staat en niet voor de deur. Volgende week komt er nl. ook nog een kraan voor de deur om daken te takelen aan de overkant. ’s Avonds genieten van de nieuwe tv. De oefenwedstrijd is een mooie test-case. De tv doet het uitstekend, itt het Nederlands Elftal. Weliswaar 2-1 winst, Mara een rode kaart en 2 penalty’s waarvan 1 in de laatste minuut. Maar er geldt vast: een slechte generale belooft een goede première! Daar hou dik me maar aan vast dan.

Het begin van de schuur
En het begin van de serre

Zondag, 7 Juni 2026

Een klein beetje uitgeslapen, ontbijtje, koffie en rond half elf komen Fred & Jacintha op de koffie, en het huis bekijken natuurlijk. In de middag gaan we aan de slag met de (verduistering)gordijnen, de roede en de steunen in de slaapkamer. Passen en meten en met de boorhamer aan de slag. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Erg mooi; de Blauwe kamer volgens Siel. Daarna wat GP Monaco kijken, maar Max houdt er na 1 ronde al mee op. Dan maar de nieuwe Samsung TV installeren. Volgens Siel is ie groter dan de vorige, maar dat lijkt maar zo zeg ik. (en dat is echt zo). Dan de appjes installeren en de instellingen aanpassen. Erg mooi beeld, maar dat is conform verwachting., het WK kan beginnen. Vanavond lekker slapen, en dan blijft het donker!

Zaterdag, 6 Juni 2026

Het is bewolkt maar in ieder geval voorlopig droog. Dus na het ontbijt ga ik aan de wandel en loop een rondje van 15 km. Daarna lunchen, douchen, en een beetje bijkomen. Siel is druk met de was. En showt haar nieuwe jurk en jasje. Want om 18 uur heb ik gereserveerd voor een proeverij bij Restaurant Silver in het centrum. 15 Juni is ‘Onze’ dag, maar op een Maandag zijn ze dicht, en vandaag hebben ze iets speciaals, de Proeverij. We zijn onbekend met het principe daar, en ook zijn er geen prijzen te vinden, maar ik neem de gok. En dat pakt prima uit. Ik vond 18:00 wel vroeg om uit eten te gaan maar er was geen alternatief. Maar als we om 23:20 het restaurant verlaten snap ik het principe wel. Er zijn 6 rondjes waarbij je per keer een gerecht kiest (of twee als je veel trek hebt). Drie voorgerechtjes als het ware, 2 hoofdgerechtjes en een toetje. We doen er een wijn arrangement bij (halve glazen voor Siel, want die rijdt terug). Wel een beetje kille ambiance, en een paar honderd euro lichter. Maar al met al een heerlijke en leuke ervaring.

Sjiek de friemel
Gezellig

Vrijdag, 5 Juni 2026

Siel is er al vroeg uit, ik iets later. Dan worden er boodschappen gedaan en het huis wordt gepoetst. Ik ga verder op mijn kamer. Weer dozen uitpakken en in mijn kast zetten. Bijna alles staat erin, alleen nog 3 of 4 dozen met cd’s uit te pakken. En mijn bureau installeren, en een switch met daaraan mijn NAS, de Apple Time Capsule, en mijn pc koppelen. De printer moet ook nog uit de doos, maar die komt in de onbedoelde ruimte ernaast en werkt draadloos. Dan in de middag naar Profile Tire Center voor de 3 nieuwe banden. Heel fijn. Bij de Praxis langs voor zwarte schroeven voor de gordijnroedes, maar helaas. Alleen goud of zilverkleurig te krijgen, dan maar zilverkleurig. En 50 meter datakabel, met tang en stekkertjes meegenomen. Kan ik straks mijn eigen netwerkkabels maken. Ondertussen is de nieuwe Samsung TV ook gearriveerd. Morgen weer wat te doen. Tegen 16 uur haal ik Selene en Jordi van de trein, en iets later komt ook Oma binnen, die is door Valys gebracht. Altijd handig. En Sol komt tegen 19 uur met de trein aan, maar zonder Dirk die is helaas door zijn rug gegaan is. We showen het huis met bijbehorende puinhoopjes. En gaan dan aan pasta gevuld met spinazie. Smullen natuurlijk. Gezellig bijpraten, het is alweer een tijdje geleden zo met zijn allen.

Hoog bezoek
Bijna WK Klaar

Donderdag, 4 Juni 2026

Vroeg op, want vanaf 08:30 kan Bruynzeel komen met 2 nieuwe lagere kasten voor het wasmachine meubel in de berging. En om half negen zelfs worden de gordijnroedesteunen al gebracht. Even checken en het lijkt allemaal net te kunnen passen, das mooi. Morgen maar eens ophangen. Profile belt dat de banden binnen zijn, ook de voorbanden mogen vervangen worden. Dus dat is goed nieuws, met name omdat we de auto gaan overnemen. In de middag komt onze ‘monteur/klusjesman’ de kasten omhangen. De oude zijn dus niet retour genomen, ik heb het ook vergeten te vragen! Dom natuurlijk. Maar ik schat dat we straks in de schuur boven de fietsen 2 mooie hoge blauwe kasten hebben hangen. Siel gaat de hort op, verhuisdozen afgooien bij Holwerda in Almere, dan een gesprek met de nieuwe begeleidster van Sol op het Homerusplein, en vervolgens in Diemen Jo oppikken en dan gaan ze in Haarlem shoppen. Ik ben benieuwd. Ik ga aan de slag met mijn werkkamer dat de berging weer op orde is. Maar pas nadat ik een nieuwe tv heb besteld bij Hello TV. De oude was verkocht, en de huidige komt op de slaapkamer, en die is te klein om het WK te volgen. De bal verdwijnt dan soms uit beeld, en dat wil je natuurlijk niet.

Steunen voor de gordijnroede in de slaapkamer
Nieuwe kasten
WK Klaar

Woensdag, 3 Juni 2026

Regen in de ochtend, maar dan klaart het allengs op. Siel gaat inpakken en komt vandaag weer terug. De camper kan net voor het huis staan, half op de oprit, half op de rijplaten staan. Naast de ingepakte serre en schuur. Ik bel hoe laat de gordijnroedesteunen worden afgeleverd, maar dat is natuurlijk misgegaan. Ten eerste verwarring over het niet kloppende airwaybillnummer. Het is afgeleverd zegt ze, maar dat klopt dus niet. Na eea uitzoeken is het helder, is vandaag niet mee met de chauffeur maar het wordt morgen. Lekker dan. Ik ga in de middag even naar Ikea, nog een deurtje nodig en een klein Kallax voor naast mijn bureau. Daarna door naar Soest voor de 2 rode bakken van Marktplaats. Op de terugweg langs de stort om wat oud papier en mijn oude helm te lozen. Als ik thuis kom is Siel ook net thuis. We halen de fiets eraf, laten het water weglopen en hij kan op slot tot volgende week. Na de hamburgers, resp. gebakken eitje voor de buis: Uitzwaaiwedstrijd Nederland – Algerije. Ondanks bij vlagen goed spel wel een 0-1 nederlaag. Na de rust helpen de 11 wissels ook niet echt. Maar dat verlies kan geen kwaad, beter dan een ruime overwinning en denken dat we simpel Wereldkampioen gaan worden.

0-1 verlies

Dinsdag, 2 Juni 2026

Redelijk op tijd op. Vandaag veel regen, in Geesteren een stuk minder. Ik ga met de Kona naar Profile Tire Center. De linker achterband loopt heel zachtjes leeg, 0.5 Bar in 3 weken. Pomp hem steeds zelf op, maar dat is niet zo handig. Er blijkt een minuscuul naaldje oid in te zitten. Helaas is de band niet in voorraad dus dat wordt vervolgd. De voorbanden hebben een profiel van 2,4 mm. Das niet veel, en ze gaan proberen bij de lease maatschappij akkoord te krijgen voor vervanging. Normaliter mag dat pas bij 2 mm. Dus ik ben benieuwd. Wordt ook vervolgd. Als ik thuis kom is er een transporteur langs geweest en die heeft een briefje achtergelaten. Waarschijnlijk de gordijnroede ophangsteunen, die vorige week foetsie waren. Ik bel voor een volgende poging, dat heeft wat voeten in aarde want het airwaybillnr wat ingevuld was klopt niet. Hij is al afgeleverd zeggen ze. Echt niet dus. Anyway hij lijkt gevonden te zijn, morgen een nieuwe poging. Dan aan de slag met het inrichten van de Kallax kasten boven in mijn werkkamer. De whisky hergegroepeerd en nog mooier uitgesteld. Maar het meeste werk gaat zitten in het uitvogelen hoe en waar de glazen deurtjes en plankjes te monteren. Even puzzelen met alle schroefjes enzo. Maar een uurtje of drie later is dat ook gelukt. Het vervolg is dan het monteren van de dichte deurtjes, maar dat is wat lastiger, want die zitten erg laag en hebben 4 gaatjes voor 2 schroefjes, dus waar moeten die. Maar de eerste deur lukt prima, en dan is het tijd voor een omeletje. Morgen weer een dag. Ik heb ook nog 4 rode Ikea bakken teruggezet, maar heb er eigenlijk 6 nodig. En ze zijn uit de collectie. Maar een paar uur later 2 stuks gescoord op Marktplaats. Morgen even ophalen in mijn geboorteplaats. ’s Avonds de 2 laatste afleveringen Knokke Off kijken.

Maandag, 1 Juni 2026

Het wordt alweer wat minder warm vandaag. Ook in de woning gelukkig. Om 11 uur kwam de Breman monteur om naar de vloerverwarming te kijken, want volgens ons klopte er iets niet. De badkamer stond altijd aan, daardoor ook in de woonkamer meer warmte want daar lopen de badkamerslangen doorheen en idem in het toilet. De monteur dus zoeken en meerdere keren bellen, tot ie opeens een afsluiter bij de retourleiding zag, die bleek los te zitten waardoor die niet automatisch dicht ging. Dat kan je checken in de meterkast, want die gaf aan dat er 23 liter warmwater per uur doorheen ging. Die afsluitklep weer vastgezet. Alles getest, dat duurde een half uurtje, en toen bleek de boel ook daadwerkelijk dicht te gaan als dat moest. Gefixed dus, en ik weet nu ook hoe ik de ventielen handmatig dicht kan zetten. De berging en badkamer hebben nl. geen apart thermostaatknop, maar zijn gekoppeld aan de woonkamer. Ook nog even met de gemeente Almere gebeld en daar wederom een terugbelverzoek neergelegd. Ben benieuwd. Om 15 uur komt er een 18 mtr lange vrachtwagen van Trendhout met de serre en schuur (in onderdelen dat wel). Met een zgn. K(n)ooiaap legt ie alles netjes op de rijplaten bij de oprit neer. Nu afwachten wanneer de montage start. Nog even naar de Appie voor burgers en sla.

Klein pakketje, kunstig
Groot pakketje
Dat was het dan

Zondag, 31 Mei 2026

Beetje uitgeslapen, ontbijtje, en dan maar weer een rondje wandelen. Nu eerst de andere kant op en dan weer door het bos; 11 km gedaan. Dan lunchen, en vervolgens naar tennis op TV kijken; Jesper de Jong mag tegen Zverev op Roland Garros. Helaas 3-0 verlies, Jordi heeft ook gekeken en zelfs live in Parijs, zoals die dat elk jaar doet. Bij Siel is het wisselvallig, stortbui onderweg tijdens de wandeling. Dan in de middag weer de luifel uit en ’s avonds de luifel weer naar binnen vanwege het verwachte onweer. Hier is het de hele dag droog. Lekker gelezen, wat tijdschriften en mijn boek is uit. Aan een nieuwe serie begonnen. En wat administratie, de laatste dag van de maand. Boekhouding doen.

En weer een rondje

Zaterdag, 30 Mei 2026

Redelijk op tijd op, rustig aan het ontbijt. Heerlijk weertje, zonnig en een klein windje: wandelweer dus vandaag. Ik ga op pad en doe 12,5 km. Een rondje richting de Oostwaarderplassen, door het bos, en dan 5 km in een recht lijn door de polder naar Palazzo, en dan is het nog 3,5 km naar huis. Dan aan de lunch en vervolgens even op de fiets naar de Appie voor wat boodschappen en door naar Sneltank Romeo Delta. Daar ligt nl. mijn DHL-pakje uit Schotland, dat konden ze gisteren niet afleveren toen ik in Utrecht zat. En dan thuis, deze Laphroaig Càrdeais 2026, de 19e in de serie, een mooi plekje in de kast geven. Siel heeft vandaag een uitrustdagje, en is aan de knutsel / gutsen. Veel aanloop daar want er staan een aantal zgn. Solo’s, sommigen boven de 80, gezamenlijk aan de bbq. Om 18 uur zit ik voor de buis, de Champions League finale kijken. Redelijk saai; 1-1, verlengen, penalty’s en PSG wint van Arsenal.

Creatief bezig

Vrijdag, 29 Mei 2026

Bijtijds op, want ik stap om 9 uur op de motor. Op naar het Sony Event in het Paushuize. Mooi historisch pand en een prima gelegenheid om de het nieuwste fototoestel, de Sony A7R VI en de nieuwe 100-400 mm lens te presenteren. Eerst een verhaal met de technische details en daarna een presentatie van een Engelse fotografe Georgia Barker, gespecialiseerd in vogels. En vervolgens een 3-tal workshops waar professionele fotografen vertellen hoe ze dit toestel en deze lens hebben getest. Indrukwekkende foto’s van Gustav Kliburg, Olivier Groot, en Albert Dros. Ook nog in de gelegenheid geweest om met dit speelgoed wat te pielen, en ik weet het nu zeker; even doorsparen nog voor dit geweldige apparaat. Wat een vernuft en verbetering tot de voorganger. Als ik terug rijd wordt het allengs donkerder en tussen de A6 en de Bosorchidee heb ik zo’n hoosbui dat ik doorweekt aan kom. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo nat ben geweest op de motor, alhoewel; precies 8 jaar geleden ook in een hoosbui thuis gekomen. Tot op mijn onderbroek dus, en die hangt met jas, sokken en broek uit te druipen in de badkamer. Morgen hopelijk weer droog. Dan is het tijd voor een borrel en een pizza.

Zo nat was alles

Donderdag, 28 Mei 2026

Siel is al weer vroeg aan de wandel. En het valt wat tegen in de zon en de 21 km van gisteren in de benen. Tussenstop in Sibculo. Ik ga eerst wat bellen voor het huis; Breeman voor de zonnepanelen en de laadpaal. Ik hoorde steeds niks, maar nu gelijk een toezegging voor montage op 16 Juni. Mooi zo. Dan Bruynzeel bellen, wel leuk dat er monteurs komen binnenkort, maar komen de spullen ook dan? Ja hoor, sterker nog meer dan we gevraagd hadden, dus dat kan dan weer retour. Na het belletje krijg ik opeens een mailtje over de aflevering! En ook vandaag geld terug van de wasmachinekast. Ben benieuwd of die retour moet, niks over gehoord nl. Wordt vervolgd op 4 Juni. Daarna ga ik mijn nieuwe helm en headsetje proberen. Met muziek op een rondje door de polder naar Urk. Bezoekje bij Cameranu om mijn fototoestel te laten reinigen, en de sensor schoon te laten maken. Er zat een filter los, hebben ze gelijk gefixed. Ook gevraagd naar een inruil-deal, mijn toestel voor het nieuwste model wat net uit is. Maar dat valt knap tegen. Dus het wordt een poging op Marktplaats. Na de macaroni ham/kaas de whisky verder uitstallen en sorteren. Alle Laphroaig staat bij elkaar, en dat geldt ook voor de Sculte en voor de Signatory Vintage Cask Strength. En de ‘dubbele’ achter elkaar natuurlijk. Dat staat nu (bijna) goed.

Sibculo
En gesorteerd

Woensdag, 27 Mei 2026

Bij Siel gaat de wekker al vroeg af. Om 7 uur is ze op pad om pakweg 25 km te wandelen. Rond 10 uur appt ze dat ze over de helft is. Ik heb er dan pas 4 km op zitten en doe er vandaag 11,5 in een simpele route. Na 5,75 km omkeren en dezelfde weg terug. Ik moet op tijd thuis zijn want vanaf 12 uur kan de gordijnroede steigerbuis voor de slaapkamer gebracht worden. En vanaf 13 uur komt de bouwopzichter de huiskamerdeur met de kras erin vervangen door een nieuwe deur (eindelijk, na 4 maanden). Een uurtje werk maar dan heb je ook wat. Dat ziet er prima uit. Dan maar eens bellen voor de gordijnroede. Helaas die kon door een blokkade o.i.d. niet komen. Volgens mijn kon ie het gewoon niet vinden. Daarom ook maar aan de gemeente gevraagd of ze hier straatnaambordjes kunnen plaatsen. Wel zo handig. Vervolgens even op de fiets naar de Gamma / DHL-punt om een pakje van Siel op te halen. Eind van de middag weer aan de kokerij. Het restant van gisteren opwarmen maar wel met wat extra gehakt. Dat kan zo niet blijven liggen. Daarna ruim 2 uur bezig geweest om de N-Com headset in mijn Nolan helm in te bouwen. Dat is pielen op de vierkante centimeter. Maar uiteindelijk wel gelukt, dus ik kan nu muziek luisteren op de motor!

Na 13,5 km